torsdag 30 oktober 2008

Piroger var det här!

I förmiddags fortsatte matlagningen. Idag blev det söta små piroger. Har inget direkt recept på dem men såhär brukar jag göra:

Jag gör en helt vanlig pizzadeg på 4 dl vatten. Låter den jäsa en stund. Sedan bryner jag hackad lök, rårivna morötter och färska champinjoner i lite smör. Häller av i en skål och bryner 500g köttfärs. Kryddar med valfria kryddor. Denna gång blev det paprikapulver, franska kryddor, salt, peppar och lite sambal oelek. Häller över denna blandning i skålen och rör ihop med ca en halv dl tomatpuré. Smakar av och kryddar lite till om det behövs. Delar degen i 32 bitar. Kavlar bitarna till cirklar. Lägger på en klick med köttfärsröran, viker ihop och stänger ihop pirogen med en gaffel. Penslar med ägg och strör på riven ost och nån krydda. In i ugnen på 200 grader ca 10 min. De smakar underbart!



Gjorde även en vegeterisk variant med röda kidneybönor i.

Ja så det har jag pysslat med i förmiddags. Om ett par timmar ska jag till tandläkaren och dra ut en visdomstand.... urk. Känner redan nu hur det knakar av bedövningssprutorna och av själva utdragningen... huuuuu vill inte, är lite nervös faktiskt! Senast fick jag gapa i en timme utan avbrott, det är ju bara sååå jobbigt! Men denna tandläkare säger att hon bara bokat en halvtimme för mitt besök så jag hoppas hon får ut den snabbt utan att behöva dela den i mindre bitar som senast.

Det jobbiga är även efteråt när det fastnar en massa mat i hålet. Senast fick jag även nån läskig värktablett som jag reagerade jättekraftigt på. Blev spyfärdig och fick andnöd. Och hamnade därefter i chocktillstånd inne badrummet och hyperventilerade som en galning. Tur att jag bodde hemma då och att mamma var hemma och hjälpte mig komma ur hyperventligeringen. Inte så lätt när man tror att man håller på att dö.

Nä så ingen okänd värktablett idag, minns inte riktigt vad det var för smörja jag fick senast.

Inga kommentarer: